Het laat namelijk goed zien waar Hutten voor staat. Waar inkopers bij onze concullega’s vaak achterom kijken hoe ze de meeste korting van leveranciers krijgen, kijken we als Hutten vooruit hoe we van betekenis kunnen zijn voor onze opdrachtgever. En omdat wij dagelijks zo’n 25.000 monden voeden, hebben wij een flinke invloed op de gezondheid van medewerkers, patiënten en andere gasten. Niet voor niets is ‘vitaliteit’ benoemd als één van de vijf kernonderwerpen in de meerjarenstrategie van Hutten. Nu is natuurlijk niet iedere gast dagelijks bezig met zijn of haar gezondheid, maar steeds meer bedrijven vragen zich als werkgever af hoe zij hun werknemers gezond, fris en vitaal houden. En als de facilitair manager er niet mee bezig is, is het vast de afdeling HR, de directie, de OR of zelfs een speciaal daarvoor aangestelde functionaris.
Hutten hanteert een ‘viertrapsraket’ omtrent vitale voeding: we kijken naar het ingrediënt, het product, het eetmoment en het eetpatroon. Op al deze niveaus hebben we wat moois toe te voegen op het gebied van vitale voeding en we proberen dit op elkaar af te stemmen. Zo voegt het bijvoorbeeld niet veel toe als we een minder ongezonde kroket (ingrediënt) vooraan in het restaurant zetten zodat hij het meeste wordt gegeten tijdens de lunch (eetmoment). Het blijft een kroket. Met de opdrachtgever stemmen we af hoe ver we kunnen gaan met de ambities omtrent vitale voeding.
Qua producten passen frisdranken en frituurproducten natuurlijk niet echt bij Hutten, maar ook in bijvoorbeeld vruchtensappen, mueslirepen of kant-en-klare desserts zitten een heleboel ‘verborgen’ of niet bekende suikers. Hutten hanteert daarom als uitgangspunt dat ons eten en drinken zo min mogelijk bewerkt moet zijn. Op dit vlak werken we veel samen met artsen en wetenschappers van Stichting Voeding Leeft.
En we kunnen onze gasten ook stimuleren om meer of minder van een bepaald product te eten. Zo verzorgen we bijvoorbeeld leuke workshops en hebben we de Food Challenge App, waarmee gasten op een leuke manier een persoonlijke eetuitdaging aangaan. In juni 2018 start het eerste Hutten Eet Experiment, een nationaal event waar onze gasten in groepen kunnen experimenteren met een beter eetpatroon.
Natuurlijk zal het geen gemakkelijke opgave worden om vitaliteit een stevige plek te geven binnen Hutten danwel de organisatie van onze opdrachtgevers. Toch hebben we de ambitie om over twee jaar op iedere cateringlocatie een vitaliteitsprogramma te zijn gestart. ”
Maarten Schellekens
Manager Foodsquad