In 2018 nemen we in de horeca afscheid van urban en dat hele industriële. Vintage fietsen aan de muur, die tijd is voorbij. De economie trekt aan en gasten willen weer chic uit eten. Een moderne, stijlvolle inrichting past daarbij. Out-of-the-box met lef. Oftewel instagrammable. En niet alleen wat er op het bord ligt, maar ook het bord zelf en de tafel waar het op staat.
De concepten die Rein Rambaldo met zijn Horecafabriek ontwikkelt voor horecaondernemingen scoren hoog bij een kritische doelgroep zoals millennials. Hoe lukt het hem om keer op keer met een spot-on concept een jong publiek in zijn greep te houden? Bekijk de video.
Instagrammable is key
Social media is niet meer weg te denken. De vele telefoons die steeds meer en meer aanwezig zijn tijdens een avondje uit, kun je als horecaondernemer maar beter omarmen dan uitbannen. Deze gedachte zien we dan ook steeds vaker terug. Breng eens een inspirerend bezoekje aan StreetfoodClub in Utrecht, SoSo in Zoetermeer of Toujours in Haarlem. Maar vooral deze topper; het knalroze Mama Kelly in Amsterdam, ontworpen door Rein Rambaldo’s Horecafabriek.
Hoe meer instagrammable je toko is, hoe makkelijker het is om er reuring aan te geven via de social media kanalen van je gasten. Zorg dat je de eerste bent, zet zelf die trend. Het is niet interessant om hetzelfde te doen als een ander omdat je ziet dat het verdient. Daarom werd er gekozen voor een volledig roze design voor Mama Kelly in Amsterdam. De inspiratiebron was een klein restaurantje in New York, dat van top tot teen roze was. Rambaldo verbaasde zich over het publiek dat de zaak bezocht en werd enorm geïnspireerd. ‘Het restaurantje zat stampvol met een mix van jong en oud; vrouwen én mannen. Dit bewees mij dat roze maar een kleur is, het gaat uiteindelijk om het product,’ aldus Rambaldo.
“Het ontwerp moet niet teveel afleiden. Bij MaMa Kelly is dat laatste nog best tricky. Door het volledig roze interieur schieten de telefoons van gasten als pistolen uit tassen en broekzakken. Bij binnenkomst wil iedereen meteen plaatjes schieten. Maar dat kan in de speciale ingerichte selfiebox, waarvoor gasten zelfs in de rij staan om een selfie te maken. Ook de afbeeldingen van de kippen en kreeften op de vloerbedekking en in de stoffering van de banken en stoelen in het souterrain blijken gewild om te delen op social media. Het vier verdiepingen tellende restaurant is op iedere etage anders. ‘Gasten hebben daardoor bij ieder bezoek weer iets nieuws te ontdekken. Op deze manier draait Mama Kelly mee met de grote jongens in Amsterdam.”