COMMUNITY TRAININGEN:

LEREN VAN ELKAAR

Sinds 2017 organiseren we binnen Hutten communitytrainingen. Dit zijn trainingen vóór samenwerkers, dóór samenwerkers. In april 2017 trapte Frank Verbruggen de allereerste officiële communitytraining af met als onderwerp fotografie. Vanaf dat moment zijn er tientallen community trainingen georganiseerd, van samenwerkers voor samenwerkers. Op deze manier willen we iedereen de kans geven om te groeien in hun interesses en vaardigheden en waardevolle kennis met elkaar te delen.

De toppers van het afgelopen jaar zijn de trainingen Vitale voeding, Excel voor beginners en Handlettering. Stuk voor stuk druk bezocht en gegeven voor hele toegewijde collega-samenwerkers. We mogen best een beetje trots zijn op het feit dat we dat binnen Hutten voor en met elkaar doen. Wil jij ook eens deelnemen aan een communitytraining? Kijk voor het aanbod en de inschrijving op de Eventkalender op Mijn Hutten.

En heb jij zelf talenten of kennis die je graag met collega-samenwerkers wil delen? Of heb je wensen voor onderwerpen die je graag in een communitytraining zou willen volgen? Meld het ons en stuur een mail naar thijs.fokker@hutten.eu

LEES MEER

BRAM MEIJER
Wat: Excell voor beginners
Voor wie: voor iedereen die handiger wil worden met Excell

De jonkies bij ons kunnen het zich niet voorstellen, maar er was een tijd dat er binnen Hutten geen computer te bekennen was. Sommige samenwerkers zijn pas op latere leeftijd met een computer in aanraking gekomen. Computerprogramma’s onder de knie krijgen is dan een hele uitdaging. Met name bij het programma Excell krijgen velen de rillingen: cellen, rijen, kolommen, formules, het is abracadabra voor hen. Regiomanager Bram Meijer signaleerde dat sommige samenwerkers op zijn locaties behoefte hadden aan wat scholing in Excell. “Ik heb zelf nooit een cursus gevolgd en heb het mezelf aangeleerd. Zo heb ik mijn training ook opgezet: leren door te doen. Na een korte uitleg van het programma zijn de mensen dus ook zelf aan de slag gegaan met een opdracht: het nabouwen van een Excell-sheet. Dat lukte goed en dat maakt het ook leuk om te doen. Ik hoop dat mijn training er ook toe bijdraagt dat mensen blijven oefenen. Want als je er niets meer mee doet zakt de kennis weg en kun je over een paar maanden weer opnieuw beginnen. Binnenkort volgt de vierde training alweer, ik ben benieuwd wie er dan aansluiten.”

FABIANA BEKX
Wat: Workshop Handlettering
Voor wie: iedereen die wil leren handletteren

Het is helemaal hip: het tekenen van mooie letters in allerlei vormen, maten en stijlen op kaartjes, stoepborden en muren. Handlettering heet dat en het mooie is dat iedereen het kan leren. Helen Kusters van de afdeling Marketing & Communicatie geeft deze razend populaire workshop als community training. Fabiana Bekx, samenwerker in het bedrijfsrestaurant De Tuin op het hoofdkantoor was een van de deelnemers. “Ik heb al verschillende creatieve cursussen gedaan en dat Hutten dit nu aanbiedt vind ik super. Helen legt het stap voor stap uit. Dat is belangrijk, want je bouwt letters op en zo kun je door strepen en krullen te zetten de letters steeds een andere vorm geven. Helen liet ons ook vooral zelf proberen, want door het te doen leer je het meest. Het voelde als een uitdaging, het ziet er makkelijk uit, maar als je het zelf gaat proberen is het toch best lastig. Maar toen ik eenmaal bezig was, ging het steeds makkelijker. Ik vind het zo leuk dat ik al een stapel verjaardagskaarten thuis heb gemaakt. Op het werk ga ik er ook zeker gebruik van maken.”

PATRICK LEENHEERS
Wat: Workshop Chocolade
Voor wie: voor iedereen die meer wil weten over het werken met en bewerken van chocolade

Uit de bakkerij van Hutten komen niet alleen de smakelijkste koekjes en worstenbroodjes, maar ook heerlijke bonbons. Onder leiding van Arthur van Arnhem en Sophie de Brock werden de deelnemers aan de workshop Chocolade drie uur ondergedompeld in de wereld van tableren, kristalliseren, ganache maken, garneren en decoreren. Patrick Leenheers was een van hen. “Met name het tempereren is een interessant proces. Om ervoor te zorgen dat gesmolten chocola weer gaat glimmen als hij stolt en knakt als je erin bijt, moet je hem kristalliseren. Je stort dan een deel op een marmeren plaat en houdt dat in beweging tot een bepaalde temperatuur en dan stort je deze chocolade weer bij de rest. We hebben zelf ook drie soorten vullingen gemaakt en in een mal met behulp van gekleurde cacaoboter zelf onze bonbons ontworpen. In het dagelijks leven werk ik als kok in het bedrijfsrestaurant bij Vanderlande, maar ik ben altijd geïnteresseerd in andere onderdelen van Hutten. Daarom vond ik het superleuk om erbij te zijn.”

ROB LOOSE
Wat: sollicitatiegesprekken voeren
Voor wie: iedereen die een goed sollicitatiegesprek wil voeren

Kun jij je jouw sollicitatiegesprek bij Hutten nog herinneren? Een goede voorbereiding op dit gesprek is niet alleen goed als je zelf solliciteert, maar ook voor degene die je aanneemt. Rob: “Hutten heeft veel verantwoordelijkheid gelegd bij de zogenaamde hiring managers, dit zijn mensen die in de dagelijkse praktijk gewoon hun functie zoals locatieverantwoordelijke uitvoeren, maar dus ook mensen mogen aannemen. Natuurlijk wil je dan dat de selectieprocedure zo objectief mogelijk verloopt. De eerste eye opener tijdens de communitytraining sollicitatiegesprekken voeren is dan ook altijd dat we in de groep erachter komen dat iedereen op andere gronden selecteert. Dat laat ik zien aan de hand van een CV. Dan blijkt dat iedereen aan andere criteria waarde hecht. Iedereen heeft een ‘blinde vlek’ waardoor je onbewust de goede of slechte eigenschappen van de sollicitant bevestigd wil zien door de vragen die je stelt. Hoe je dat kunt voorkomen, leer je in de training. In de training werken we ook toe naar een structuur in het gesprek. Welke informatie wil je eruit halen? Ik zie het als een bakje met informatie. Na het gesprek moet dat gevuld zijn met de juiste informatie, zodat je goed kunt bepalen of vacature en sollicitant bij elkaar passen. Inmiddels hebben we drie trainingen gedaan en wat ik terugkrijg van de deelnemers is positief. Ze zijn met name geholpen met de structuur en de manier van vragen stellen en doorvragen.”

Video
Contact

Send